Egle Oddo

Egle Oddo. Kuva: Jussi Aalto.

ESITTELY
Egle Oddo on kuvataiteilija, joka on syntynyt Sisiliassa vuonna 1975. Hän valmistui Palermon taidekorkeakoulusta vuonna 2001 ja keskittyy työssään kerrontaan taidemuotona.

Hänen töitään on ollut näytteillä seuraavissa yksityisissä ja julkisissa taideinstituutioissa: Venetsian biennaali, Soares dos Reis -museo, Kiasma, Pietarin Maneesi, Suomen valokuvataiteen museo, Baltic Biennale, transmediale, Espoon modernin taiteen museo EMMA, Venäjän etnografinen museo, LOOP Barcelona ja Moskovan valtiollinen nykytaiteen keskus.

Hänen töitään on hankittu yksityiskokoelmiin eri puolille Eurooppaa ja julkisiin kokoelmiin Italiassa ja Meksikossa.

Muun muassa seuraavat kuraattorit ovat osoittaneet kiinnostusta hänen töitään kohtaan: Vittorio Sgarbi, Marita Muukkonen, Hamm & Kamanger, Ahmed Al-Nawas, Hanna Johansson, Maria Stella Bottai, Otso Kantokorpi, Eremitaašin taidehistorioitsija Tatjana Jurjeva ja taidekriitikko Gianluca Marziani.

Oddolle on myönnetty Felice Casoratin arkiston erikoispalkinto, ja hän on työskennellyt Kone-säätiön, Oskar Öflundin säätiön, Frame-keskuksen ja muiden tukijoiden myötävaikutuksella.

1990-luvun lopun ja vuoden 2005 välillä hän on asunut useassa Euroopan maassa, Nicaraguassa ja Kuubassa. Vuodesta 2005 lähtien hän on asunut ja työskennellyt Helsingissä, jossa hän perusti voittoa tavoittelemattoman Namastic-taidekollektiivin, joka järjestää näyttelyjä, työpajoja ja muita tapahtumia. Hän kuuluu myös useisiin muihin yhdistyksiin, kuten Pikseliähky, Catalysti ja Muu ry.


Egle Oddo: PPP - The Heart of the Screen, 2015, 20 valokuvan sarja
(kuva: Timo Nieminen)

 

TAITEILIJAN LAUSUNTO
Leikittelen lineaaristen ja ei-lineaaristen kerronnallisten rakenteiden kanssa eri medioita yhdistämällä. Kokeiluissani pyrin poikkeamaan omalta polultani ja toteuttamaan kulttuurisia vaihtoehtoja. Olen yksi, olen monta.

Käytän valokuvaa, liikkuvaa kuvaa, kokeellisia performansseja, installaatioita, kuvanveistoa ja ympäristötaidetta täyttääkseni erilaisia luovia tarpeita. Aistini ovat kyltymättömät.

Työni perustuu tarinoiden löytämiselle ja kertomiselle. Kyse on aina osasista, joita kerään eri tilanteista ja kaukaisista elämistä sekä historiallisia faktoja että sepitteellisiä anekdootteja kokoamalla. Taiteeni on saanut vaikutteita kokemuksistani eri alojen ammateissa. Espanjassa kaivoin hylätyn armeijan asuntolan lattiaa piilotettuja arkistoja etsien; tämän prosessin aikana toteutin ympäristöinstallaation, joka muistutti liekeissä olevaa saarta. Työskennellessäni vanhojen kirjojen entisöijänä Firenzessä löysin keskiaikaisten runoilijoiden nauttimien aterioiden reseptejä. Vuosia myöhemmin olen esitellyt niitä performansseissani valmistaen niitä aikalaisaineksin ja mässäillen muurahaiskarhun tavoin.

Opintojeni varhaisvaiheessa opiskelin perinteistä valokuvausta ja käytän sen keinoja yhä kuvantuotantoprosessissa. Vuodesta 2005, Facebookin, Skypen ja Youtuben syntyajoilta saakka, olen kehittänyt omaa menetelmääni digitaalisen materiaalin ja analogisten filmitallenteiden risteyttämiseen. Tämän tutkimustyön myötä toteutin valokuvateossarjan nimeltä SCREEN, joka käsittelee identiteetin ja teknologian risteyskohtia.

Kuvanveistäjänä työstän mekanismeja katapulttiarmeijalle. Niiden määrä on levittää kasvien siemeniä julkisiin tiloihin. Viimeaikainen ympäristötaiteeni käsittää kollektiivisia telepaattisia harjoituksia, mikä vaikuttaa johdonmukaiselta tavalta ehkäistä lisäjätteen päätymistä ekosysteemiin. Tiettyjen jätteiden kerääminen on itsessään osa työtäni. Yhdistelen, sulatan tai kirjoitan, sulauttaen palaset yhteen. Ja kun se ilmestyy, se on valmis.

Uskon, että eri taiteenlajeilla on voimakas vaikutus kollektiiviseen mielikuvitukseemme, ja pidän niitä väkivallattomana mahdollisuutena historian muuttamiseen.

http://www.egleoddo.info/


Egle Oddo: The Word for Freedom, 2015, installaatio-performanssi (kuva: Timo Nieminen). Teos on veistoksen ja soittimen yhdistelmä ja siihen kuuluva performanssi on nähtävissä Kuvataideviikoilla 8.8.2015.