Nana & Felix

ESITTELY
Nana & Felix (Hwanhee Kim s. 1980 ja Felix Nybergh s. 1985) on korealais-suomalainen taiteilijapari, joka toteuttaa valokuvataiteeseen perustuvia projekteja. Pari käsittelee yhteiskunnallisia ja poliittisia kysymyksiä valokuvataiteen ja käsitetaiteen ilmaisukeinoja yhdistelemällä. Heidän päähuomionsa kohdistuu muun muassa kaupallisen median ja viranomaisten käyttämien visuaalisten propagandajärjestelmien meille tarjoaman yksioikoisen ja yhdenmukaistetun maailmankatsomuksen mekanismien tutkiskeluun.
 
Sekä Nana että Felix ovat suorittaneet maisterin tutkinnon Aalto-yliopiston valokuvataiteen koulutusohjelmasta, ja heidän töitään on ollut näytteillä gallerioissa Suomessa, Isossa-Britanniassa ja Etelä-Koreassa. Taiteilijaparin projektit ovat saaneet tukea monilta kulttuurisäätiöiltä, kuten Koneen säätiö ja Incheon Art Platform (Etelä-Korea). Heidän teoksiaan on hankittu Turun kaupungin kokoelmiin. He työskentelevät tällä hetkellä sekä Helsingissä että Etelä-Koreassa.

www.nana-felix.com


THE ZONE SYSTEM (2014 - )

Nanan & Felixin valokuvaprojekti




“Kyse ei ole siitä, näyttääkö passikuva sinulta, vaan siitä, näytätkö sinä passikuvaltasi.” Tutkimme projektissa valokuvausta institutionaalisena välineenä, jolla rekisteröidään, luokitellaan ja leimataan ihmisiä. Kiinnitämme huomiomme siihen, kuinka positiivisista globalistisista diskursseista huolimatta ihmisiä yhä hallitaan muinaisten hierarkisten (ja suurilta osin rasististen) valtarakenteiden kautta. Teokset rakentuvat virallisen valokuvauksen historiallisille lähtökohdille. Tuottamalla karikatyyreja varhaisista viranomaisvalokuvista (kuten passikuvat, pidätyskuvat ja poliisin tunnistuskuvat) pyrimme kyseenalaistamaan sekä näiden käytäntöjen perustaa että valokuvallisen representaation rajoituksia.

Projekti koostuu kolmesta teoksesta:


THE ZONE SYSTEM on installaatio, joka koostuu 35 digitaalisesta näytöstä diaesityksineen. Tämä digitaalinen harmaasävyasteikko perustuu amerikkalaisen valokuvataiteen uranuurtajan Ansel Adamsin kehittämälle tekniselle vyöhykejärjestelmälle. Täydensimme valokuvateknistä harmaasävyskaalaa (joka sisältää tekniset välivaiheet sävyttömän mustan ja vitivalkoisen välillä) ”ihmisten” sävyasteikolla mitä tummimmasta ihosta aina vaaleimpaan asti. Tämän tuloksena eri kasvot valotetaan ”oikein” valon eri voimakkuuksilla luokitellen mallit samalla eri lokeroihin asteikolla; ”järjestelmässä”.

*Videonäyte “The Zone System”-teoksesta on nähtävillä osoitteessa http://www.nana-felix.com/thezonesystem/the-zone-system/



Nana & Felix: The Zone System, 2013-2014, installaatio (kuva: Timo Nieminen).


KANTA|VÄESTÖ (Original|Population) on diptyykki, joka sisältää 236 yksittäistä passikuvaa. Se on tehty vastineeksi aatteille, jotka johtivat valokuvauksen positivistiseen käyttöön 1800-luvun rikosopissa ja eugeniikassa. Teoksen ei ole tarkoitus jäljitellä Francis Galtonin tunnettuja kuvakoosteita, joissa usean päällekkäisen kuvan oli tarkoitus synnyttää yksi muotokuva. Veistoksemme koostuvat sitä vastoin lukemattomista pienistä fragmenteista ja lainaavat siten Galtonin hankkeen ulkoasua korostaen samanaikaisesti sen mahdottomuutta.



Nana & Felix: Kanta | Väestö, 2013-2014, yksityiskohta
diptyykistä (kuva: Timo Nieminen).




FACIAL COMPOSITE koostuu 12:sta meitä, Nanaa & Felixiä, esittävästä muotokuvasta. Laadimme teosta varten kyselykaavakkeen, joka jäljitteli viranomaisten kautta maailman käyttämiä tunnistusmenetelmiä. Pyysimme kahtatoista osanottajaa vastaamaan kyselyyn kuvailemalla taiteilijoiden kasvonpiirteitä. Tämän jälkeen kyselyn vastaukset muutettiin tekstipohjaisiksi muotokuviksi. Poistamalla valokuvan tunnistusprosessista haluamme alleviivata jokaisen valokuvan takana piilevää kovin epäluotettavaa tekijää; ihmismieltä ja arviointikyvyn subjektiivisuutta.



Nana & Felix: Facial Composite, 2013-2014, installaatio (kuva: Timo Nieminen).

(Käännös: LH)